Koppla ett domännamn till din blogg
// Kategori: Om bloggtjänsten

Att koppla ett eget domännamn till bloggen innebär att du skaffar dig en egen adress till din blogg. Om du idag har adressen min-blogg.blogg.se hos oss är det alltså möjligt att koppla det så min-blogg.se blir din adress. För att detta ska funka är det några saker du behöver ha koll på:

  1. Du måste äga namnet du vill använda.
  2. Du måste ha tillgång till DNS-inställningarna för namnet.
  3. Den här guiden.

Allt som är uppkopplat mot Internet har en adress. Det är detta som kallas IP-adress och kan liknas vid en gatuadress. DNS är systemet som kopplar ihop namn med adress på Internet, ungefär som en adressbok. Du kan tänka dig blogg.se som ett stort hyreshus där många bor. När du köpt ditt domännamn bör du ha kontroll över din sida i adressboken, dina DNS-inställnignar. Därifrån kan du sedan koppla ditt namn till valfri adress på Internet.

Så här kan DNS-inställningarna se ut för det påhittade domännamnet min-blogg.se, på ett ungefär:

Det kan se lite annorlunda ut där du köpte din domän, framförallt kommer inte alla posterna i listan finnas och siffrorna kommer vara annorlunda, det kan också finnas rader vi inte har i vår lista, men det är helt okej. Den första kolumnen i exemplet, den som kallas Name, kan heta flera olika saker: Vanligast är name, namn eller sub-domän.

Det första du kommer behöva göra för att peka din domän till din blogg är att plocka bort pekningarna som redan finns. När det står A och AAAA i exemplet ovan handlar det om ett alias, det vill säga att det är en direkt pekning till en adress på Internet. Skillnaden mellan A och AAAA är att de pekar på två olika sorter adresser. Name-kolumnen ovan innehåller sub-domäner. Det betyder till exempel att raden som börjar på www är ett alias för www.min-blogg.se till IP-adressen 123.45.6.78. När det står ett @-tecken i denna kolumn betyder det att den raden har att göra med huvudadressen, i vårt exempl min-blogg.se. Typen CNAME innebär att den som använder det namnet får samma resultat som det som står i kolumnen data tillbaka. Det är inte ovanligt att www är en CNAME-rad, i så fall behöver du plocka bort den innan du fortsätter.

För att skapa dina pekningen till din blogg är det nu två fält du behöver lägga till, ett för @ och ett för www. De ska se nästan lika dana ut. Båda ska vara av typ A och båda ska ha adressen 83.140.163.114 i data-kolumnen:

 
När du är klar ser det ut ungefär så här:
Nu är du färdig med domänhanteringen och nu är det bara att vänta. DNS är en stor distribuerad databas och det kan ta några timmar innan din ändring har spridits. När du skriven in din adress och hamnar hos en felsida hos oss:
 
Då är det dags att skriva in ditt domännamn i blogginställningarna:
 
Sedan är allt klart!
Kommentarer (5)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer

#1 ninaf.blogg.se:


#2 Anonym:

Kan man inte skriva privat? Vill inte att alla ska se vad jag skriver om

#3 Anonym:

Kan man inte skriva privat? Vill inte att alla ska se vad jag skriver om

#4 Harriet Rickman:

JAg köpte pro liksom förra året, men förra året registrerades inte min adress harrietrickman.se trots att jag betalade årskostnaden till er. så nu har någon köpt den, nu har jag betalat för ytterligare ett år men jag lyckades inte registrera någo domän, jag önskar nu istället hajtanrickman.se eftersom den andra är uppköpt trots att jag betalade er. kan ni hjälpa till

#5 Harriet Rickman:

JAg köpte pro liksom förra året, men förra året registrerades inte min adress harrietrickman.se trots att jag betalade årskostnaden till er. så nu har någon köpt den, nu har jag betalat för ytterligare ett år men jag lyckades inte registrera någo domän, jag önskar nu istället hajtanrickman.se eftersom den andra är uppköpt trots att jag betalade er. kan ni hjälpa till