Veckans Blogg: Photoab
// Kategori: Veckans Blogg
Denna vecka ska vi fråga 17-åriga bloggaren Alma Bengtsson mot väggen.
Eller nä kanske inte riktigt ställa henne mot väggen, men vi ska fråga henne lite frågor om bloggandet och allt annat viktigt och oviktigt.
Denna sköna böna bor på en bondgård strax utanför Varberg med sin mamma, pappa, storebror, lillebror och katten Felix.
På dagarna går hon i skolan, umgås med vänner, fotar, tar hand om sin häst och bloggar.
 
Halloj Alma, berätta för oss: Varför började du att blogga? 
– Jag började nog att blogga som så många andra – därför att mina vänner hade bloggar. Sedan hade jag hängt på Bilddagboken (nu Dayviews) i några år där jag postade alla mina bilder, men ville dela mina bilder på andra ställen också och då tyckte jag att det verkade som en bra idé att starta en blogg.
 
Så vad hittar man i din blogg då? 
– På min blogg hittar man såklart en hel del bilder som jag fotat eftersom det är mitt största intresse, men jag delar även med mig av vad jag gör på dagarna, vilken musik jag lyssnar på, vilka böcker jag läser och om jag har varit och shoppat brukar jag dela med mig av det också. Bloggen hjälper mig att komma ihåg saker som jag gjort, så det är verkligen som en dagbok för mig och därför blir det en go blandning av saker jag gillar helt enkelt! Men den röda tråden är helt klart mina foton.
 
 
Okej, men vilka bloggar följer du själv då?
– Oj, vilken svår fråga. Jag följer ju så många, men några av mina favoriter är: linafotonordwest, juliatrotti, stargirlphoto, hiilen, jenniferstroud.
 
Du nämnde ditt fotointresse tidigare, när upptäcktes det? 
– I slutet på 2008/början på 2009 är perioden som jag ser som starten på mitt fotointresse och jag har fotat i princip konstant sedan dess. Min vän Yasmine fotade en hel del och tillsammans fotade vi mycket hästar och lade upp våra bilder på Dayviews. Det har hänt en hel del sedan dess kan jag ju säga, ha, ha!
 
Vad tycker du är roligast att fotografera?
– Jag tycker nog att det är roligast att fota porträtt och människor. Blir mer liv i en bild om det är en person med. Självporträtt är en favorit också och det är inte för att mitt ego är stort, ha, ha...! Jag gillar självporträtt eftersom det är så personligt, allt kommer liksom från mig och det är inga mellanhänder eller vad man ska säga. Allt från idé till utförande och resultat är "mitt" och ingen annan har varit med under processen. Jag tycker också väldigt mycket om att se andras självporträtt och det gör mig väldigt inspirerad.
 
Vilken är din favoritbild?
– Gahh, frågan alla fotografer bävar för. Bilden jag har valt är en av mina många favoritbilder. (se nedan)
 
 
Blir din omgivning någonsin trött på dig för att du jämt har kameran i högsta hugg eller har du snälla vänner som tycker att det är roligt?
– Om de blir trötta på mig så har de inte nämnt det i alla fall, ha, ha. Nej, men jag tror att de bara tycker att det är roligt, det verkar så i alla fall. Det är mer så att de blir förvånade om jag inte har med mig kameran.
 
Snälla vänner alltså... Så vad är det bästa och sämsta med att blogga?
– Det bästa är helt klart alla de fina kommentarerna och läsarna. Det finns inget som kan lysa upp en dålig dag som mina läsare, de är helt fantastiska. Det sämsta är lite svårare att komma på... Kanske när man ska ändra om i designen och det blir helt kaos..? Tror att de flesta bloggare förstår vad jag menar, ha, ha.
 
Va..? Du påstår väl inte att det är något fel på vårt fantastiska bloggverktyg eller hur? Vi lägger det åt sidan. Berätta tre saker om dig som inte så många vet...
1. När jag var liten var min största dröm att bli författare och att någon gång skriva en bok är fortfarande en av mina största drömmar.
2. Sedan jag var sex år har jag varje år tävlat i en speciell utställnings-sport för ungdomar som heter Showmanship. I Showmanship ställer man ut kalvar/kvigor och det är visaren som bedöms och inte djurets exteriör.
3. Jag lyssnar hellre på metal och rock än house/dansmusik.
Kommentarer (0)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: