Veckans Blogg: Vanessaw.blo.gg
// Kategori: Veckans Blogg
 
Denna första decembervecka är det 18-åriga Vanessa Werkelins tur att stå på Veckans Blogg-pallen. Hon bor i Visby, Gotland, tillsamans med sin mamma, pappa lillasyster, lillebror och hunden Messi. I hennes blogg har vi fått följa hennes kamp mot ortorexi (fixering vid att äta nyttigt och träna ofta) och aneroxi. I dag har hon en sund relation till både mat och träning. 
 
Tjena hej Vaness, berätta för oss vad du pysslar med på dagarna? 
– Jag går sista året på Sam media på Wisbygymnasiet, bloggar, umgås med familjen, vänner och tränar.
 
Några hobbys/intressen?
– Jag älskar att träna och har gjort det hela mitt liv. Finns nästan ingen sport jag inte har testat på, men just nu är mitt största intresse löpning. Är helt frälst och springer många kilometer i veckan.
 
Vanessa intervjuades av Allers. Du kan läsa om hennes resa här.  
 
Vad hittar man på din blogg?
– På min blogg hittar man en påse gott och blandat, det finns allt ifrån vardag, mode, mat, träning men även lite om min anorexia och ortorexi.
 
Varför började du att blogga?
– När jag blev sjuk i anorexia så fick jag knappt göra någonting. Det var liksom rullstol om man så bara ville till toaletten. Så för att ha något att göra så började jag blogga. På så sätt kunde jag även berätta för alla mina vänner och närstående hur jag mådde. Det var jobbigt att svara en enstakad person cirka 50 gånger samma sak varje dag.
 
Vad är det bästa och sämsta med att blogga?
– Det bästa var all feedback och pep, och det sämsta var väl när folk kunde vara lite halvtaskiga i kommentarerna, men det har jag lärt mig att inte påverkas av.  
 
Har bloggen hjälpt dig i din kamp mot aneroxi och ortorexi?
– Absolut! Så mycket pepp jag har fått av människor.
 
Vad fick dig att inse att du hade ortorexi?
– Det var väll en behandlare som sa det till mig när jag var inlagd på SCÄ (Stockholms Centrum För Ätstörningar), jag hade ett litet sjukt tänkande kan man säga.
 
Det känns som att orotrexi blir allt vanligare, har du några tips till de som tror att de är på väg mot en osund väg med träning och mat?
– Ja det blir jättemycket vanligare! Det har ju börjar bli världens träningshets och nyttighetstänk. Alla har väl hört "strong it's the new skinny" och det är väl bra om det inte går överstyr. Ingenting är så nyttigt att man kan äta det hela tiden. Men samtidigt finns det inget som är så onyttigt att man inte kan äta det ibland.
 
Hur gjorde du?
– Jag fick mycket hjälp, men sedan var jag tvungen att utmana mig själv med saker jag normalt sätt inte skulle gjort.
 
Hur mår du nu?
Jag mår mycket bättre. Har ett sunt förhållande till både mat och träning.
 

NXR from vanessa werkelin on Vimeo.

Du verkar fortfarande tycka att det är kul att träna, vilken är den roligaste träningen?
– Löpning! Men sen är det också kul att bryta av med ett zumbapass eller något helt annat!
 
Några tips på hur man får lite träningsmotivation när man helst bara vill ligga på soffan, kolla på en hel säsong Vänner och ha en stor balja popcorn balanserande på magen?
– Hitta först och främst det du gillar! Alla gillar exempelvis inte löpning så gör inte det då. Träning ska vara kul och inget tvång.
 
Här hittar du blogginlägget med dessa fina bilder. 
 
Jag gillar verkligen din klädstil, hur skulle du klassa den?
– Tack! Jag skulle klassa den som kaos. Jaa nej, men väldigt blandad. Ena dagen är aldrig lik den andra.
 
He, he. Okej. Favoritplagg?
– Oj. Trivs bäst gör jag i alla fall i sköna plagg.  
 
Här hittar du detta inlägg. 
 
Berätta tre saker om dig själv som inte många vet:
– Oj, hmm. Okej.  
1. När jag var lite älskade jag att kasta ur all jord i mammas krukor så hela släkten fick jämt jaga runt på mig.
2. Äter nästan 1000 gram keso om dagen. Är heeeeelt kär i keso alltså!
3. När jag föddes trodde min farmor att jag var missbildad eftersom att mitt huvud vart klämt så det såg hjärtformat ut, men det blev runt och fint efter bara några dagar.  
 
Då säger vi Tack så mycket till detta forna hjärtformade huvud. Tidigare Veckans Bloggare hittar du här.  
Kommentarer (0)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: