Veckans Blogg: Karolines Vintage
// Kategori: Veckans Blogg
 
Denna vecka vill vi ställa strålkastarljuset på sköna 27-åriga Karoline Pettersson. Hon äger över hundra vintageklänningar och har inte en enda nyproducerad möbel i sin tvåa i Midsommarkransen söder om Stockholm. Hon lägger håret i pincurls, dansar lindy hop och sjunger beutyshop. När hon inte lägger upp blogginlägg på Karolines vintage så jobbar hon som musiklärare, repar med sitt jazzband eller skriver musik. 
 
Tjena hej Karoline. Jag älskar verkligen din blogg, den ger verkligen en härlig vintagekänsla. Berätta, varför började du att blogga?
– Jag flyttade sextio mil hemifrån efter gymnasiet för att plugga musik på en folkhögskola. Då började jag blogga, mest för min mamma som ville se vad jag höll på med och kompisarna som bodde kvar hemma i Norrland.
 
 
Ja, nu är det ju lite fler än bara mamsingen som läser din blogg. Vad hittar man på din blogg? 
– Man hittar massa vintage! Inredning, kläder och frisyrer. Sedan får man följa med på spelningar, fester och vardagliga äventyr.
Så här fixar hon frillan
 
Vilka bloggar läser du själv?
– Jag läser ganska många bloggar, i perioder. Miriams kafferep, Wilderness, Underbara Clara och hejregina är mina favoriter just nu.
 
Vad är det bästa och sämsta med att blogga?
– Det bästa är kreativiteten som får flöda och alla fina blogg-kompisar jag lärt känna genom bloggen. Miriam och Emelie är två av dem som jag umgås med nästan varje vecka.
 
 
Vart får du inspiration till bloggen ifrån?
– Från vardagen mest. Saker jag hittar på, låtar jag sjunger, klänningar och gamla foton och filmer.
 
Du har ju en gedigen retrostil, både när det kommer till inredning och kläder. Hur började detta intresse?
– Jag har vandrat en del kring olika årtionden. Jag tror faktiskt det hela började i mitt musikintresse. Jag har alltid "knarkat" musik och aldrig fått nog av att hitta nya band att lyssna på, gärna gamla band. Så då har klädstilen följt med. På högstadiet började jag intressera mig för 70-talet och färgade egna batiktröjor och sydde om alla mina jeans så de vart utsvänga i benen.
 
När upptäcktes ditt intresse för vintage?
– Jag har nog alltid haft det intresset, ett intresse för historia! Redan som liten älskade jag mammas gamla fotoalbum och drömde mig bort till svunna tider. Sedan gick jag på loppisar och handlade alla kläder på secondhand.
 
 
Du har över 100 vintageklänningar i garderoben, vilken är favoriterna?
– Neeej, kan inte favorisera bland klänningarna! Älskar dem alla fast på olika sätt. Ha, ha. En del har jag ärvt från mostrar och de har ett sånt fint affektionsvärde. Jag vet exakt när de bars och vilka fester de vart på. En del klänningar älskar jag för att de är så annorlunda och speciella.
 
Okej, så det är vintageklänningar för hela slanten, och även när det kommer till möbler. Du har alltså inte en endaste nyproducerad möbel i ditt hem, så då får vi anta att du inte hänger på Ikea på helgerna. Vart hittar du dina möbler?
– Det stämmer, inte en enda nyproducerat. Det är ett statement för miljön. Jag vill visa på att det är så sjukt onödigt att köpa massa nytt när det finns så mycket gammalt som dessutom är mycket finare! Jag har samlat länge och har alltid krokar ute när det är något jag letar efter. Många möbler kommer från loppisar i Norrland.
 
 
Vilka är dina bästa vintagefynd? 
– Jag älskar min gula soffgrupp med teakdetaljer från sextiotalet. Soffa och fåtölj för 500 kronor tycker jag helt klart räknas som ett fynd.
 
Om man vill inreda hemma med lite skön vintagestil men inte har så mycket pengar i plånkan, har du några bra inredningstips som inte kostar så mycket?
– Loppis loppis loppis! Jag köpte till exempel mitt soffbord för 20 kronor. Sedan tycker jag man kan fråga släktingar och äldre personer man känner. Ofta har de massa fina grejer som de själva ledsnat på efter femtio år i hemmet.
 
Vart hittar man de bästa loppisarna?
– I Norrland på landsbygden. Jag planerar att ta en roadtrip nästa sommar och bara åka runt efter landvägar och leta efter loppisskyltar.
 
 
 
Du är även intresserad av lindy hop, hur länge har du hållit på med det? Är det svårt?
– Jag har dansat i cirka sex år. Det bästa med lindy hop är att det kan bli riktigt avancerat om man vill det. Men man kan dansa relativt enkelt också.
 
Berätta tre saker om dig som inte så många vet om:
– Jag älskar att gömma mig i trånga utrymmen, typ skåp och stora väskor.
– Jag hoppade backhoppning när jag var yngre.
– Jag samlade på toapapper och servetter i vanvett när jag var liten. Alltid när jag var hemma hos folk knyckte jag en bit toapapper.  
 
Tack så jättemycket Karoline, det var väldigt kul att få lära känna dig lite bättre. 
/ Elin

Här hittar du fler sköningar som har varit Veckans Bloggare tidigare. 
Kommentarer (3)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer

#1 biggeros:

Härlig blogg du har och trevligt att du har hamnat på första sidan. Lycka till=)

#2 lovisa:

åh, toalettpapperknyckning <3

#3 Ida:

Haha, härligt att du samlade på toapapper!