Den viktiga rutan som kan ge dig fler besökare
// Kategori: Om bloggtjänsten
Har du aktiverat mobilsajten på din blogg? Inte..? Då kan du ha missat tillfällen att få fler besökare till din blogg.
Genom att inte ha en mobilanpassad blogg så får du sämre google-placering. Låter det komplicerat? Inte då. Låt oss förklara. Om någon googlar på exempelvis mode + karin + blogg så kanske du skulle ha kommit högt upp bland träffarna, men om du inte har kryssat i den lilla, men ack så viktiga, mobilsajt-rutan så kommer du att komma längre ner på listan.
 
Så genom att inte ha en mobilvy finns det risk att du missar många nya läsare – och det vore väl väldigt tråkigt. 
Om du vill aktivera mobilsajten så logga in på din blogg, gå till design. Sedan trycker du på knappen Mobil (se knapp nedan)
 
Om du inte ser den, så kan du behöva trycka på <Redigera temat (se knapp nedan) för att den ska visas
 
 
Kryssa i denna ruta för att aktivera mobilsajten: 
 
Här kan du även göra din mobilvy mer personlig genom att ladda upp ett eget sidhuvud, ändra färg på länkarna och typsnitt.
 
Vi håller på att utveckla ännu fler möjligheter för dig att göra personliga inställningar på mobilen. Har du förslag på vad du vill kunna ändra? Kom gärna med feedback här i kommentarsfältet. 
 
Under februari kommer mobilsajten att slås på automatiskt på alla bloggar, men vi rekommenderar alla att slå på den redan nu. 
 
Om du vill ha hjälp eller har frågor så kan du alltid kontakta vår trevliga kundtjänst här
Kommentarer (37)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer

#1 Malin ♔:

Det har inte aktiverats på min blogg än så jag kan inte klicka i rutan än.

#2 Verre:

Rutan med mobilsajt finns inte hos mig ännu, men om den aktiveras automatiskt senare så kanske det inte ha någon större betydelse.

#3 Nina:

Jag har inte fått nån sån ruta på min blogg än, så det är lite svårt att aktivera den... :-)

#4 ullie:

heej ja har en som sköter min blogg annars men nu ett tag själv. går jag in på den sidan så hittar jag ingen sån fyrkant under lösenordsskydda. varför finns inte rutan ? ska jag göra något mera?

#5 madde ericsson:

Kan inte heller kryssa i den för har ej fått rutan jag heller. Men säger som Verre att om den nu fylls i automatiskt har det väl ingen större betydelse om den finns eller inte :)

#6 Josefin:

Det tråkiga är ju dock att alla bloggar ser likadana ut på blogg.se då, då blir det inget roligt att besöka olika bloggar :/

#7 Anonym:

Önskar också att bloggarna inte skulle se likadana ut, det tror jag också tappar läsare!! Så snälla gör så vi kan ändra designen på mobilvyn!

#8 Erik Jansson:

Hej alla!
Tack för feedback, vi har nu förtydligat inlägget och sett till att alla kan aktivera mobilsiten. Vi har öven förtydligat att det är möjligt att göra egen styling av mobilsajten. Vi jobbar även på att lägga till fler möjligheter till redigering. Mer om detta inom kort!

#9 Lossan:

Möjlighet att sätta in översättning (Google translate) på bloggen..! Tråkigt att inte kunna nå ut till de utländska läsarna via mobilen längre.

#10 Petra:

Gillar inte att man måste trycka på varje inlägg för att läsa det, går det inte att skapa en design där man kan scrolla igenom hela bloggen (dvs. utan att behöva öppna upp varje inlägg för sig?

#11 Emma-Maja :

Dom där valmöjligheterna finns inte hos mig. Beror det på att jag har en Android? I sånt fall, fixa.

#12 Anonym:

Dom där valmöjligheterna finns inte hos mig. Beror det på att jag har en Android? I sånt fall, fixa.

#13 Erik Jansson:

Svart till #10 Petra: Nu för tiden har alla mobilsajter scroll utan klick för inlägg. Testa så får du se!

#14 Anonym:

Så bloggen får inte automatiskt samma utseende spm den vanliga versionen när man kryssar i mobilversion?

#15 Erik Jansson:

Svar till #11 Emma-Maja: Vi undersöker hur det ser ut på Android och ser om vi inte kan fixa det. Tills vidare kan du aktivera det via en dator om du har möjlighet.

#16 Erik Jansson:

Svar till #14: Nej, på grund av att formatet är så pass annorlunda på en mobiltelefon har vi varit tvungna att göra en annan uppsättning inställningar för mobilsajten. Fler alternativ kommer inom en snar framtid.

#17 Mathilda:

japp jag har aktiverat den! Missthildis.bloggzse

#18 Melanie:

Önskar att kunna göra mer personlig design i mobilläget. Varken bakgrund, sidmeny, drop-down meny eller annat syns, så allt ser ju ungefär likadant ut för alla.

Dessutom skulle jag vilja kunna välja en bredare header, kunna redigera textstorleken i inlägget och ändra inläggsrubrikernas typsnitt.

Mobilläget gör också att många sidor ser väldigt konstiga ut. I vissa inlägg har jag ex 4 stycken 100px bilder på rad, vilket ser snyggt ut på datorn. Men i mobilläge blir det då att bilderna hamnar under varandra, en och en, vilket ser väldigt oproffsigt ut.

#19 Mathilda:

menade: missthildis.blogg.se

#20 Erik Jansson:

Svar till #18 Melanie: Vi undersöker möjligheten att lägga till ytterligare alternativ för design. När det gäller bredare headerbild förstår jag det som att du vill att den skall vara högre? Just nu experimenterar vi med headern och att den blir lite högre på telefoner med större skärm är kanske något vi kan genomföra. Textstorlekar är även det något vi ska titta på. Att det ser lite konstigt ut på din blogg i mobilen ser vi här, vi ska se om vi inte kan ordna till det för dig. Jättetack för feedback!

#21 Marita:

Jag lade in mobilvy via datorn på min blogg. Men jag kan inte gå in som besökare på min sida varken på datorn eller mobilen efter detta.

Jag återställde bloggen med att ta bort mobilvy.
Men jag kommer fortfarande inte in på mig blogg som vanlig läsare. Min sida är lösenordsskyddad och den säger bara till om att skriva in användarnamn och lösen med kommer ändå inte in för att se på mig blogg.

#22 Erik Jansson:

Svar till #21 Marita: Det låter underligt, kontakta vår kundtjänst på http://info.blogg.se/category/kontakt.html så kan de säkert hjälpa dig!

#23 Linda:

Hej!
Kul med lite förändring : )
Men nedanför min header så är det en stor grå ruta, har jag gjort något fel i inställningar eller ska det vara så?

Hälsningar Linda

#24 Mlie:

Men om man inte vill att bloggen ska vara mobilanpassad då? Jag hade det ett tag, men kände att det inte såg lika bra ut som att ha skrivbordsversion. Så mycket jobbigare är det ju ändå inte att inte ha en mobilsajt. Att locka med att man får fler besökare bara man aktiverar mobilblogg tycker inte jag är helt okej. Jag personligen skulle undvika mobilanpassade bloggar för att jag tycker att det försämrar helhetsintrycket och gör det mer komplicerat att navigera på sidan. Varför tvinga på bloggarna någonting som kanske inte alla vill ha eller vara en del av?

Jag håller helt klart med Mlie! Som bloggare borde man få välja om man vill ha sin blogg mobilanpassad eller inte. Just nu känner jag inte alls för det eftersom min riktiga header inte ens syns. Ser sjukt fult ut. Kanske kan fundera på saken om ni kan få det att se bättre ut (:

#26 lisa rönnberg:

Jag håller med Mlie, #24. Helt och hållet. Samma sak gäller panorama-annonsen.
Varför kan vi inte få välja?
Det är bra att möjligheten finns, inget negativt alls. Men att göra det obligatoriskt istället för att vi ska få styra våra designer själva tycker jag är ett dumt påhitt.
Tycker inte alls om att mer och mer saker blir obligatoriska, själva grejjen med att kunna styra utséendet och göra något unikt försvinner ju, vilket jag tycker är blogg.se's signum så förändrar ni det vet jag inte riktigt vad som gör blogg.se till en bättre portal än någon annan?

Får jag inte göra min design unik, vilket är ganska självklart att jag vill eftersom jag driver en blogg om just det, så ser jag ingen anledning med att vara kvar här längre.

#27 Gisela:

Funkar det här på alla mobiler? Jag har aktiverat det men den ser ut som vanligt ändå i min mobil....

#28 Anonym:

Måste ni göra allt obligatoriskt för alla? Jag har fixat så jag har min egna mobilanpassning. Samma sak med panorama annonsen. Räckte det inte med vanliga annonserna? Panoraman förstör hela min design

#29 tommy:

kommentera min blogg =)

#30 Lossan:

Den lättaste lösningen vore ju om alla fick välja själva. Mobilversion eller inte - utan att det ska behöva vara obligatoriskt. Tycker att ni borde ta en extra titt på vanliga bloggdesignen man använder på datorn till att kunna använda samma som mobilversion. Som det ser ut nu "zoomas" man ju in i vänstra hörnet varje gång man klickar in sig på bloggen via mobilen. Sjukt irriterande! Ni hade aldrig några problem med detta förut? På grund av just detta har jag fått leta hjälp utav andra som har försökt sitta och koda fram en såpass lik mobilversion (som datorversionen) som möjligt.. Hade den varit automatisk (som de flesta bloggportaler har) hade det ju varit hur enkelt som helst!

#31 Caroline:

Skulle vara bra om man kunde se sidomeny också, så inte alla bloggar ser likadana ut i mobilvy :)

#32 Ruff:

Heej Blogg.se!

Jag saknar möjligheten att lägga till egen bakgrund och ändra färg/mönster på fältet bakom inläggen.

Men annars tack för en bra mobilanpassning! :D

#33 Peter Gustavsson:

Det trista med mobilbloggen är att långa inlägg inte blir styckeuppdelade som på datorbloggen. Då jag skriver ganska långa inlägg blir det jobbigt att läsa. Eller den möjligheten finns kanske? Har dock inte hittat den. Hoppas på förändring. //Peter

#34 milina.blogg.se:

Jag skulle vilja att ens egna bakgrund syntes samt en personligare meny.. Mina menyer på min blogg är rätt viktiga samt att min bloggdesign säger mycket om vem jag är, därav har jag inte gjort min blogg mobilanpassad då jag tycker den är väldigt opersonlig och tråkig...

#35 milina.blogg.se:

Håller även med Peter om styckeindelningen!

#36 Johanna Ljungdahl:

Snälla fixa så man lätt kan lägga upp videos i inläggen utan youtube!

#37 Siri |Diabitfit|:

Mobilsajten är så opersonlig och tråkig tycker jag :/