Nu aktiveras mobilvy för alla
// Kategori: Om bloggtjänsten

 

Mer än hälften av dina besökare läser i mobilen

För några år sedan läste de flesta bloggar på sin dator, men detta har ändrats på senare år och mobilläsandet har ökat rejält. Nu läser mer än hälften av alla bloggbesökare i sin mobil. Därför vill vi göra det till en bättre upplevelse för besökarna genom att slå på mobilvyn på alla bloggar.
En annan anledning till detta beslut är att Google har bestämt sig för att nedvärdera sidor i sitt sökresultat som inte är mobilanpassade. Det betyder att bloggar som inte har en mobilanpassad vy kommer att rankas lägre i googlesökningar. 
 
Mobilanpassad vy gör det lättare att hitta det man söker, zooma in bilder och kommentera. Bild från Moaemilias fina blogg.  
 

Varför ska man ha mobilvy? 

Mobilvyn gör att läsarna lättare kan läsa texten, zooma in på snygga bilder, lättare kan hitta det man söker efter på bloggen. Mobilvyn gör även det snabbare att få upp bloggen i mobilen om läsaren är på bussen, tåget och i skärgården där uppkopplingen är sämre.
Den nya mobilsajten laddar bloggar på några sekunder jämfört med vanliga bloggar som normalt kan ta 20-30 sekunder. Det låter kanske inte så mycket, men att vänta på att bloggen ska ladda i en halv minut kan vara väldigt störande i längden.
 

Anpassa utseendet själv

Du kan själv anpassa hur du vill att din mobilvy ska se ut. Du kan lägga upp header, byta typsnitt, storlek, färg och länkfärg. PRO-användare har även möjlighet att lägga in egna annonskoder och mätkoder. Vi jobbar hårt med att lägga till ytterligare funktioner och sätt för dig att designa din mobilvy.  
Har du önskemål om fler funktioner? Kommentera här nedan. 
 
Du kan sätta din personliga prägel på din blogg i designeditorn. 

 

Ditt inlägg kan synas på startsidan

En annan fördel med att ha mobilvyn påslagen är att du får en stilig gilla-knapp. De mest gillade inläggen syns direkt på startsidan. Så du ökar chansen att synas på startsidan och få fler besökare om du har mobilvyn påslagen. 
 
 
 

Vanliga frågor och svar:

 F: Hur ändrar jag utseendet på min blogg i mobilen?
S: Under kugghjulet på publishme.se kan du hitta Designverktyget. Kommer du inte direkt till mobildesignen kan du behöva trycka på “< Temainställningar” och sedan fliken “Mobil”.
 
 
F: Min blogg ser tråkig ut i mobilen.
S: Du har möjlighet att byta färger och headerbild för din mobila sida under verktyget “Design”. Vår förhoppning är att du skall kunna få den att kännas som din blogg.
 
F: Hur gör jag så att den ser ut som på dator?
S: För att få en blogg lättläst på en mobil så måste utseendet anpassas för att passa en mindre skärm. Detta innebär att menyn hamnar bakom en knapp och bara en kolumn med inlägg blir kvar.
 
F: Jag vill kunna ändra på X?
S: Om det inte finns som alternativ i Designverktyget så skriv ditt förslag som kommentar på det här inlägget.
 
F: Min blogg funkar inte alls längre, kan ni laga den?
S: Det har varit ett jättejobb att göra en mobilvy som klarar alla hundratusentals bloggar här på blogg.se. Du kan ha råkat ut för en bugg eller något annat knasigt. Hör av dig till kundtjänst så hjälper de dig.
 
F: Hur ändrar jag i kodmallen/stilmallen för den mobila sidan?
S: För att få en mobil vy som fungerar bra på alla enheter har vi varit tvugna att ta bort möjligheten att ändra i koden själv.
 
F: Hur lägger jag in egen annonskod/mättagg så att den fungerar i mobilen?
S: För att kunna ha egna annonser i mobilvyn så måste du ha PRO. PRO kan du skaffa här. I Designverktyget finns det rutor där du kan klistra in de koder du fått från dina annonsörer Och välja om de bara skall visas överst eller mellan inlägg.
 
F: Hur aktiverar jag mobilvyn på min blogg, jag har den inte.
S: För PRO-användare har vi inte aktiverat mobilvyn automatiskt, kryssa bara i rutan i Designverktyget så aktiveras den.
 
 
F: Var ser jag vilka av mina inlägg som har gillats?
S: Om du går in på Arkiv på publishme.se så kan du se en symbol som visar antalet likes.
 
F: Hur gör jag en headerbild till min mobilvy?
S: Gör en bild som är 640x240 pixlar stor. Se till att centrera eventuell text och inte skriva över hela bildytan då meny-ikonen lägger sig ovanpå. Dessutom beskärs headern något i höjdled beroende på vilken storlek skärm besökaren har på sin mobiltelefon. Glöm inte att kryssa ur “Visa bloggnamn” om du har text i din headerbild.
 
F: Hur döljer jag den gröna randen ovanför mina inlägg?
S: Kryssa i rutan “Dölj avdelare” under alternativet Huvudfärg. Här kan du även byta den gröna standardfärgen mot något av flera alternativ.  
 
F: Hur tar jag bort mobilvyn, jag vill verkligen inte ha den.
S: Än så länge går det att kryssa ur rutan “Aktivera mobilsajt på min blogg” Designverktyget. Om du väljer att avaktivera mobilvyn så se till att du är införstådd i hur det påverkar dina mobila läsare och din google-rank. Vid ett senare datum kommer vi att aktivera mobilvyn för samtliga icke-PRO bloggar så se till att framföra din feedback så att vi har chans att göra dig nöjd innan den dagen kommer.
Kommentarer (39)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer

#1 jenny :

Jag kan inte bifoga bilder till min blogg via
Mobil appen. Har inte kunnat göra det på 3 veckor
Nu. Vad är det för fel. Enkel har inte sådant här
Problem.

#2 Pernilla :

Hej i designen letters som ni har så går det inte att
Anpassa den för mobil.
Jag har testat allt men en del av rubriken o det bloggen handlar om. Hamnar in över inläggen så det blir blir bara en enda röra vad kan man göra för att underlätta det.

#3 A-J singellivet:

Hur fixar man en gilla-knapp på datorvyn?

#4 Elin Svanold:

Ogillar skuggningen runt respektive inlägg, vore bra om det går att ta bort det samt ändra bakgrundsfärg.

#5 Kajsa:

Jag kommer inte längre åt några bloggar alls från mobilen. De bara laddar om och om igen...

#6 Gunilla :

Hej, bra med mobilanpassning. Nu har jag gjort det och då jag tittade i mobilen såg jag att styckesindelningen försvinner. Likaså om man gjort bullet list så försvinner de. Hela texten blir en lång sammanhängande massa och det blir inte så lättläst.

#7 Ida:

Hej!
Det som är lite tråkigt nu när man gått över till mobilvy är att, visst man kan ändra header, men vill man ändra en andra gång eller tredje gång funkar inte detta. Det fungerar heller inte att "flytta" bilden så den blir bra anpassad till den lilla headerrutan. Tycker att om man ska går över till mobilvy för alla borde såna enkla saker kunna göras eventuellt vara lösta INNAN.

#8 Tokyoyo:

1. Jag skulle gärna vilja att man kunde klicka på namnen på de som kommenterat (när de länkat till sin blogg). Det funkar inte idag.
2. Sedan möjlighet till mer info (som det var innan) om bloggen i menyn- som den presentationen man ofta har i sidomenyn. Nu står där bara bloggbeskrivningen- dvs de tag-ord som läggs uppe på "fliken" i datorvy. Dvs. man vill inte skriva in en hel presentation där, som ju då hamnar som beskrivning.
3. Gilla knapp på datorvyn önskas också.

#9 Norea:

Ändra teckensnitt i inlägg och rubrik!

#10 Carolina:

Tycker det självklart är bra att ni gjort bloggarna mobilanpassade men jag tycker att det är väldigt tråkigt att man inte längre ser det personliga i bloggarna pga detta. Jag älskar verkligen era gratis designer som är lätt att använda sig av, men som också anpassar sig själva till mobilen utan denna mobilvyfunktion! Det ser mycket mer stilrent och snyggt ut, dessutom tappar inte bloggarna sitt personliga. Snälla gör så detta kan stanna eller gör iallafall så man kan efterlikna detta så mycket som möjligt i er nya mobilvyanpassning. Hatar verkligen att inläggen delar upp sig i boxar och att reklamen ligger direkt under headern, lägg istället reklamen mellan inläggen eller något. Sen att det är en ful grå bakgrund med skuggning som ej går att fixa måste också kunna gå att få valmöjligheter på! Samma när det gäller typsnitt, teckensnitt, färger osv.

#11 Sara-Marie:

Hej. Jag undrar om ni skulle kunna fixa så man kan ändra bakgrundsfärg i mobilvyn? Den grå känns tyvärr lite trist och jag skulle gärna vilja kunna ha vit precis som jag har på bloggen när man kollar på den på en dator. Sen skulle det bli snyggare om man kunde välja att ta bort skuggningen runt varje inlägg. Tack.

#12 Carro:

Det går inte att lägga upp egen header. Kan klicka i "ladda upp egen bild" men sen händer inget.

#13 lisa rönnberg {deisgnblogg}:

Hej!
Varför kan vi inte få välja?
Det är bra att möjligheten finns till mobilanpassning, inget negativt alls. Men att göra det obligatoriskt istället för att vi ska få styra våra designer själva tycker jag är ett dumt påhitt.
Tycker inte alls om att mer och mer saker blir obligatoriska, själva grejjen med att kunna styra utséendet och göra något unikt försvinner ju, vilket jag tycker är blogg.se's signum så förändrar ni det vet jag inte riktigt vad som gör blogg.se till en bättre portal än någon annan?

Får jag inte göra min design unik, vilket är ganska självklart att jag vill eftersom jag driver en blogg om just det, så ser jag ingen anledning med att vara kvar här längre.

Min största önskan är att få fortsätta ha möjligheten att styra över designen med @media queries, då det är lärorikt. Självklart kan alternativet till en universal mobilanpassning finnas, men då tycker jag att det ska vara frivilligt! Kanske kan det vara ikryssat redan från början när man startar en blogg, men att ha möjlighet att kryssa ur den vore guld värt.

#14 Stefan Karlsson:

Vet inte om jag förstått det hela, men måste man vara inloggad på blogg.se för att kunna trycka på Gilla-knappen efter ett inlägg? Ett par av mina vänner har försökt, men det fungerar inte. Dock gick det bra när jag provade på min egen mobil.

#15 Emma Z:

Jag önskar att man kunde ändra textstil på rubrikerna!

#16 Emma Z:

... vore även toppen om den pro-design man har kunde ha en matchande mobbilanpassad design. Man betalar ju inte för pro för intet.

#17 Paula:

Tycker att "hjärt/gilla" knappen också ska kunna synas via dator.

#18 Marita:

#7 Man kan ändra headern flera gånger. Kom på att man får logga ut och gå in igen för att byta header i mobilvyn

#19 Rebecca:

Jag skulle vilja kunna klicka mig in till de bloggar som kommenterat (när de länkat till sin egna blogg). Det är något som inte funkar idag, som en annan skrev ovan.
Sedan håller jag också med angående "info". Klickar man sig in på en ny blogg vill man ju kunna se en presentation av bloggen och bloggaren.

Plus för gillaknappen!! Kanske något att fixa till datorvyn också?

#20 Bloggare som ej visats i varken skärgård eller tunnelbana:

"i skärgården eller tunnelbanan"


VÅGA VÄGRA STOCKHOLMSCENTRISMEN

#21 Jonna:

Men vadå, hur gör jag om jag verkligen inte vill ha det där nya då. Jag bryr mig inte om det tar längre tid att ladda eller om färre kan se den i google just eftersom jag inte vill att folk ska hitta den där... Jag vill inte att mina bilder ska ligga i ett "flöde" som de gör nu.... Jag vill ha dem som de är på just MIN BLOGG. Inte som det nya har det

#22 Bella Johansson:

Jag har använt mig av eran mobilanpassade vy ganska länge men upptäckte nu att den ändrats en del. Förut hade jag till exempel inte den där grå bakgrunden som är nu utan färgen där överensstämde med den jag hade på min vanliga design. Den enda bakgrundsfärg jag kan ändra nu är den bakom där namnet står, men bakom alla inlägg är det en grå bakgrund som inte går att ändra färg på.

Tidigare kunde jag också ändra typsnitt m.m. på den mobilanpassade designen.

En annan sak jag upptäckt är att förut fungerade styckeindelningen bättre. Nu blir det styckeindelning på endast en del ställen men inte överallt där det på datorn är styckeindelat.

Alltså, den mobilanpassade mobilvyn som man förut själv kunde välja att ha fungerade bättre än vad den gör nu.

För övrigt fungerar inte, varken nu eller den tidigare mobilanpassningen jag hade, för alla. Jag har t.ex. en telefon som man zoomar med genom att dra på skärmen. För att då kunna skrolla neråt på min blogg och även andras måste jag zooma in (genom att "dra ihop" skärmen) samtidigt som jag drar ner.

Men många av mina vänner har mobiler som inte kan zooma på detta sätt. De har då (t.ex. Xperia Go) en ruta som kommer upp nere i högra hörnet, med plus och minus som man zoomar med. Detta gör att de inte kan zooma och samtidigt skrolla så de kan inte ens läsa min blogg via den mobiltelefonerna.

Alltså, många av mina vänner som läser bloggen ser bara det som visas direkt när de går in på bloggen, dvs. namnet, menyn och första rader i det senaste inlägget. De kan alltså inte fortsätta läsa då det inte fungerar att skrolla nedåt. De kan inte heller trycka på meny-knappen för då försvinner allt på skärmen förutom menyknappen och det står bara och laddar.

När det gäller menyn kan jag på min mobil (Xperia J) trycka på knappen så att jag får upp den men jag kan inte skrolla ned i den så att jag ser hela.

#23 Emelie Cegrell:

Om nu denna ändring skall påverka alla, skall ävaen alla få tillgång att optimera sin mobilversion oavsett om man har pro eller inte, då valet inte är vårt eget att använda denna tjänst.

#24 Cecilia Johansson:

Det är smart men önskade mer frihet att designa den utan att köpa pro...

#25 Josefin:

Hur gör man för att få in sin egna header i mobilvyn? För somdet är nu så kan jag inte ladda upp en egen bild

#26 Louise:

Hej!

Jag har precis valt att kryssa ur min mobilvy just för att jag verkligen inte vill ha den och jag blir därför lite irriterad när jag ser att ni ska bestämma er för att göra det obligatoriskt för alla som inte har pro bloggar. Jag personligen är inte nöjd över det beslutet eftersom att jag vill ha min blogg personlig och unik.

Jag skulle önska och uppskatta jättemycket ifall det obligatoriska aldrig behöver äga rum utan att valmöjligheten finns att kryssa i mobilvy om man nu skulle vilja det.

Däremot tycker jag att gillaknappen på mobilvyn är en bra grej och skulle vara superkul om det kom till datavyn också!

#27 Eva Blixman:

Jag kan inte scrolla ner via mobilen när jag tittar på min blogg, ser endast två inlägg (om jag har tur). Tidigare såg jag alla! Känns som den inte laddar in lika bra nu som tidigare.
Jag tycker också att det är tråkigt att bilderna på mobilvyn har blivit i mycket sämre kvalité, förstorar man är dom helt suddiga. För mig är det väldigt viktigt att bilderna inte ska ändra kvalité.

#28 Felicia:

Jag skulle vilja ha möjligheten att ändra färg/lägga till bild i bakgrunden av hela bloggen, välja fler olika färger på tex kommentarsbubblan, texten, bakgrunder mm. Jag önskar även fler typsnitt till bloggnamnet.

#29 Anonym:

En blogg har bara de där första sekunderna när en läsare går in och överblickar ens blogg. Och jag vågar säga att 99% av alla som inte läser en rad av vad du har skrivit gillar inte din design. Jag blev väldigt besviken när jag såg att mobilanpassning kommer bli obligatoriskt och jag kommer ha exakt samma design som TUSENTALS andra bloggar. Om ni är så envisa med att strypa ner den lilla frihet vi fattiga ungdomar som inte kan ha PRO så kan ni väl iallafall göra det med stil. Ta fram åtminstone tre olika alternativ och gör storleken på headern, skuggningen på inlägg och färgen på bakgrunden frivilliga.

#30 Liw:

I mobilvy kan jag inte lägga in koder som räknar besökare och statistik, då måste jag vara PRO. Ni borde öppna den funktionen för alla om ni vill att alla ska ha mobilvy. Vi har alla samma rätt att bestämma om våra bloggar utan att betala.

#31 Caroline:

Jag vet inte om det är fel på min telefon, en HTC, men mobilvy funkar inte för min blogg. När jag går in på den på mobilen så laddar det jättelänge, sen börjar den om och laddar. Jag får aldrig upp själva bloggen, den står bara och laddar, mycket irriterande. Ska det vara så eller hade det blivit något fel? Är det fler som har fått det problemet?

#32 Anonym:

Saknar "sökfunktionen" många använder den för att söka specifika inlägg.

#33 Beautyfreaks:

Min egna blogg kommer upp när man söker i mobilen, men min skönhetsblogg som jag skriver tillsammans med min vän kommer inte upp alls. Söker man på beautyfreaks.blogg.se möts man av en grå vägg och INGET mer. Ingen text, inga videos, inga bilder. Inga inlägg alls! Det är bara grått. Även när sidan laddat klart. Är orolig över mängden läsare som inte kommer åt bloggen just nu..

#34 Elin Svanold:

Vore jättesmidigt om ni kunde införa en "citat" funktion i stilverktygen när man skriver ett inlägg. Jag vet att det går att använda blockquote funktionen genom att skriva den i html, men skulle underlätta om det gick att markera och trycka på en knapp i "verktygsfältet" istället!

#35 Bajramsha bgani:

Jag vill ha snapschat jag har fixat men det står att jag har snapkids vill inte ha det vill ha snapschat

#36

Hej

#37 Jenny:

Det går att ändra färg på rubriken och texten i headern, men varför går inte "textfärgen" att ändra? :)

#38 Anonym:

Är det bra att aktivera sin blogg?

#39 Anonym:

Skulle ni inte kunna fixa så att när en ändrar färg på den lilla menyikonen i mobilvyn så ändras det för hela menyn en klickar ut också?