Vad är en blogg?
// Kategori: Om bloggtjänsten
En blogg eller webblogg (på engelska blog eller weblog) är en webbplats som uppdateras ungefär som en dagbok på nätet, oftast skapad och underhållen av en (1) person, och där läsarna har möjlighet att kommentera inläggen. Webbjournal, webbkrönika och loggbok är andra ord som används för att beskriva fenomenet.

För att betraktas som en blogg krävs att innehållet uppdateras regelbundet med nya inlägg. Inläggen är i allmänhet relativt korta med länkar till andra webbsidor eller bloggar. Ytterligare ett kännetecken hos alla bloggar är att inläggen visas i kronologisk ordning med de nyaste inläggen överst. Språkbruket är oftast informellt och personligt.

Privatpersoner använder oftast bloggar för att publicera sina intressen, tankar och åsikter inom olika intresseområden. Professionella bloggare t.ex. politiker, experter och konsulter använder oftast bloggar för att skapa opinion och förmedla sina åsikter eller för att dela med sig av sin kunskap och kompetens inom sitt speciella område.
Kommentarer (9)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer

#1 Anna Myrin:

Hej!



Om man skulle vilja ändra bloggnamn, som t.e.x jag har en blogg på min katt också. Nu heter den annamyrinsfelix.bligg.se och vill ev. ändra till kattenfelixmyrin.blogg.se Går det att göra så utan att man behöver starta om en helt ny blogg. Om det inte går, får jag väl låta stå kvar. Hoppas verkligen att man kan byta.



Mvh. Anna

#2 Biggest Loser:

Bra att ni poängterar att det rör sig om olika intresseområden. Alldeles för många svenskar likställer bloggar med dagböcker där tjejer bloggar om kläder. Sverige är ett av få länder där det verkligen har slagit igenom på det viset men det är viktigt att bloggar är så mycket mer och sträcker sig över alla områden.

#3 emily:

hur gör man ett inlägg

#4 stjärntecken:

Hur kommer det sig egentligen att i Sverige så är alla de största bloggarna drivna av unga, tidigare okända tjejer som lever på att provocera och visa vad de äter/har på sig dagarna i ända? Så ser det ju knappast ut i andra länder.

blogg is as old as loubouitn , post to it .

#6 islamawad:

hur ska jag adda vänner !???

#7 monsterbeatsworld:

Professionella bloggare t.ex. politiker, experter och konsulter använder oftast bloggar för att skapa opinion och förmedla sina åsikter eller för att dela med sig av sin kunskap och kompetens inom sitt speciella område via Beats by Dre http://www.beatsbydre.com/

#8 Magdalena:

Hej!

Nu startade jsg en blobb på blogg.se

Och då när jag loggade ut från bloggen kom jag på att jag visste inte hur man loggar in igen på bloggen så jag kan göra fler inlägg och så.Så jag undrar hur gör masn det?



tacksam för snabbt svar// Maggis ;)

#9 NICKNAME:

Stop hack the program!!!