Veckans blogg: Emelaia
// Kategori: Veckans Blogg
 
Denna vecka har vi tagit pulsen på 26-åriga Emelie Persson. Hon är en riktig globetrotter som just nu bor i sin resväska med sin syster, de reser runt i Syd och Central Amerika. När hon inte reser bor hon hemma hos föräldrarna på Ekerö utanför Stockholm. På dagarna gör hon som de flesta säsongare: Har jobbat som servitris och en del som bartender, har även knegat som liftvakt, på lager och café. Hon ligger knappast på latsidan, hennes största sportintresse är snowboarding, men hon håller även på att lära sig att kitesurfa och dykning är något som hon skulle vilja göra mer av. Självklart räcker inte det. Åh nej. Foto är också ett stort intresse och även bildbehandling. Som ni hör så är det många järn i elden hela tiden för denna tjej. 
 
Machu Picchi i Peru
 
Hej Emelie, varför började du att blogga?
– Efter min första säsong år 2007 sa min syster åt mig att jag borde skaffa en blogg så att hon och familjen kunde följa hur jag hade det. Jag startade bloggen och har bloggat ända sedan dess om alla mina säsonger och resor.
 
Det är vi mycket glada för att du gjorde. Berätta, vad hittar man på din blogg?
– Mycket om olika resor som jag har gjort, till exempel om hur det är att jobba på en skidort i Kanada, att backpacka i Australien och Latinamerika eller hur det är att jobba i Norge och Danmark, bland annat. Mycket bilder hittar man också, allt från mina resor till att jag strosar runt i skogen hemma på Ekerö eller aktionbilder från snowboarding eller andra sporter.
 
En leende hund i en bil i Madellin, Colombia.
 
Vilka bloggar följer du:
– Jag följer framför allt Nevnarien, hon går den utbildningen som jag jättegärna vill komma in på, digital bildbehandling. Jag följer en del fotobloggar: Linafoto, Stargirl, Evelina Rönnbäck bland andra. Jag följer även modebloggar som Kenza, Janni Delér, Fanny Lyckman, Caroline Roxy med flera.
 
Vad är roligast att fota och varför?
– Jag tycker om att fota människor, även om jag fortfarande tycker att det är väldigt läskigt. Jag tycker att människor gör bilder extremt intressanta och jag gillar att fånga ögonblick som kommer i min väg. Jag har försökt ta lite poetiska bilder vilket är väldigt kul för då får kreativiteten flöda, så det kommer jag nog försöka fokusera lite mer på i framtiden.
 
Detta är Emelies favoritbild, tagen på hennes brors student. 
 
Vilken är din favoritbild?
– Det är svårt att utse egna bilder som favoritbilder, men det är nog den jag tog på min brors student. Jag var med hans klass på deras champagnefrukost och så skulle vi gå ut ur lägenheten till en park för att ta gruppfoto. På vägen dit gick klassen upp för en trappa som gjorde sig väldigt bra med deras kostymer och studenthattar, så jag knäppte av en bild i all hast. Jag gillar linjerna i bilden och killen i mitten på bilden tittar upp som om han ser ljuset för framtiden.
 
Blir din omgivning någonsin trött på dig för att du ofta har kameran i högsta hugg?
– Haha, jag vet faktiskt inte riktigt. Eftersom jag inte har varit ”fotonörd” så länge så vet jag inte vad mina kompisar tycker. Min syster nämde att det är jobbigt att jag alltid ska fota när vi är ute och åker snowboard, för jag förstör åket när jag vill att hon ska stanna i halva backen för att jag ska kunna fånga den bästa svängen.
 
 
Vad är det bästa och sämsta med att blogga?
– Det bästa är att jag får skriva av mig allt som kan bubbla i mitt huvud och att jag får användning av alla bilder jag tar. Det är som en dagbok för mig själv och det är kul att titta tillbaka på saker som jag har gjort. Jag glömmer så lätt detaljer, men eftersom jag skriver ned allt på bloggen så väcks minnena till liv när jag läser om det igen. Det är superkul att läsa alla snälla kommentarer, det får en verkligen att aldrig vilja sluta. Det sämsta är att det tar ganska mycket tid. Jag redigerar alla bilder och att skriva inläggen, det tar ganska mycket tid faktiskt. Just nu när man är ute och reser så är det svårt att ta sig tid till att blogga. Men det är ju också något positivt, för hur extremt jobbigt hade det inte varit att gå igenom alla bilder man tagit först när man kommer hem fyra månader senare.
Har du några bra fotoknep om man inte är så duktig på att fotografera?
– Eftersom jag själv är ny på foto så underlättar Moderskeppet.se för mig väldigt mycket. Jag tittar på massor av filmer där om både foto och bildbehandling och man lär sig nya saker hela tiden. Jag kunde inte riktigt få till att fota manuellt under den korta tiden jag gick bildjournalistik-linjen, även om jag bara hängde med fotografer och vi fotade under skoltid. Det var först när jag kollade på Moderskeppet som det släppte för mig. Så bli medlem där så får man tillgång till alla deras undervisningsvideor. Sedan är det bara att ta sig ut och öva, öva, öva. Fokusera mer på vad som kommer med i bilderna, hur du kompositionerar, än vad för inställningar eller utrustning du har. Det går att ta extremt grymma bilder med en mobilkamera, bara man lyckas hitta rätt komposition.
 
En arbetande kaffehäst i Colombia.
 
Berätta tre saker om dig som inte så många vet:
– Jag är totalt sämst i köket. Det spelar ingen roll om jag går efter recept eller freestylar, det blir liksom aldrig bra. 
– Jag har lite lustiga fötter. Hade det inte varit för mina potatistår till stortår så hade jag nog haft storlek 34 i skor. På ena foten är min "pektå" lika liten som min lilltå, den ser ut som en tvilling till "långtån". Detta brukar leda till skratt för den som lägger märke till mina fötter. Ha, ha.
– Under skoltiden var jag väldigt blyg och jag var rädd för att känna mig ensam. Att börja en gymnasieklass utan att känna någon var så himla jobbigt och läskigt så det fanns inte. Att lilla jag skulle ut och upptäcka världen, åka till nya länder helt ensam och utmana mig själv till det yttersta, var det många som lyfte ögonbrynen åt. De första gångerna jag åkte iväg var jag så nervös att jag spydde under flera nätter. Jättejobbigt var det, men jag lärde mig också att hantera min nervositet. Det var det värsta som fanns att lämna tyggheten – men jag visste också att det var bästa som fanns när jag väl kommit in i det. Så kul som jag har haft under de här åren går inte att beskriva.
 
Populära blogginlägg: 
 
Tackar och bockar Emelie!
Här kan du läsa fler Veckans blogg-intervjuer. 
Kommentarer (1)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer

#1 Anonym:

Emelie är bäst! Följer hennes blogg och får underbara bilder och berättelser från världens alla berättelser från världens alla hörn. Till det underbara bilder som får en att känna att man är med på
Resan! Tack Emelie!/Ami