Veckans blogg: Hannas Inspo
// Kategori: Veckans Blogg
 
Denna vecka har vi utsett fantastiskt inspirerande inredningsbloggaren Hanna Ahlin till veckans blogg. Hon är 24 år gammal och bor ihop med pojkvännen Johan och lilla hunden Åke.
 
Hejsan hej Hanna. Berätta nu för våra kära läsare, varför började du att blogga?
– Jag startade min blogg kort efter att jag började läsa inredning och butikskommunikation på universitetet. Hade ett behov av att samla inspiration i form av bilder och tänkte att en inredningsblogg kanske skulle vara det perfekta arkivet och det stämde.
 
Så.. Vad hittar man på din blogg?
– Mycket inredningstips, miljöer och hem jag inspireras av, "Things I like" och glimtar från mitt eget hem.
 
Kan du tipsa oss om några heta inredningstrender just nu?
– Vi ser mer ombonade hem med mycket träinslag och mörkare väggar. Grönt, blått och smutsiga pasteller. Mycket keramik och hantverk överlag.
 
 
Nu är det så att jag vill gärna ha ett ombonat hem, men måste motvilligt erkänna att jag inte har en endaste tavla hemma. Jag vet inte vart jag ska börja. Har du några tips på hur man hittar snygga tavlor/prints som inte kostar skjortan?
– Jag river gärna ut och ramar in sidor ur mina finaste magasin. Vissa skulle aldrig sätta saxen i sina tidningar, men jag ser det som ett sätt att få njuta av det vackra varje dag. Jag menar, hur ofta bläddrar man i magasinen år senare ändå? Prisvärda prints hittar man på Society6, de har motiv i alla kategorier. Annars vill jag tipsa om Le Kiosk, som har magiskt fina prints att klicka hem.
 
Vilka inredningsdetaljer kommer man aldrig att hitta i ditt hem?
– En ananas i mässing.
 
 

Ha, ha. Okej. Den fruktiga inredningsdetaljen ser man titt som tätt i bloggar nuförtiden så nu har du nog fått en och annan fiende. Hur skulle du beskriva din inredningsstil?
– Jag gillar jordnära toner och mycket svärta. Den gamla klassikern, blandar gärna gammalt och nytt. Lite maskulint och städat. Till sambons stora besvikelse går ofta snygghet före funktion
 
Du har praktiserat hos Trendenser, berätta – hur var det, vad fick du göra?
– Det var superkul, såklart. Jag var inte alls insatt i frilanslivet eller bloggandet överhuvudtaget. Jag fick delta i allt från stylinguppdrag till en vanlig dag med administrativt jobb på kontoret. Lärde mig mycket av Frida, som är otroligt ambitiös och duktig på det hon gör.
 
Du och Karin Lindberg kör podcasten Haket – berätta lite om projektet.
– Det stämmer. I varje avsnitt bjuder vi in en gäst som delar vårt stora intresse för inredning eller som har inredning som yrke. Jag personligen lyssnar på många olika podcasts, men saknade en pod om inredning. Högg tag i Karin som tycker om att prata, det är en förutsättning, och vi beslöt oss för att slå slag i saken och starta en alldeles egen inredningspod. Vi får fler och fler lyssnare efter varje avsnitt. Trots en ganska smal målgrupp är vi supernöjda för all fin respons vi får! (reds. anm: Haket finns på iTunes, i appen Podcaster eller på Haket.libsyn.com)
 
Vilka bloggar läser du själv?
 
Vart får du inspiration ifrån?
– Kanske ett trist svar, men jag får mycket inspiration från instagram. Snabb inspiration i vardagen. Vet inte hur många skärmdumpar jag har från olika konton på instagram i min telefon. Även mäklarbilder. Fantastic Frank, Alvhem Mäkleri och Stadshem förmedlar fantastiskt fint stylade hem.
 
Vad gör du på fritiden?
– Jag lever och andas inredning. Det är en stor del av mitt liv, och något jag lägger mycket tid på. Annars dricker jag gärna kaffe i gott sällskap, tar långa skogspromenader med Åke eller renoverar vårt nya hem.
 
Slutligen: Tre saker som många inte vet om dig.
– Jag har varit på arbetsintervju med Ernst Kirchsteiger. Jag älskar att städa och blir otroligt lugn i själen av det. Jag var hundra procent säker på att jag skulle jobba med mode när jag var arton.  
 
 
Vi lyfter hatten och tackar härliga Hanna för denna stund. Henne hittar ni här
/ Elin 
Kommentarer (1)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer

#1 Ulla-Britt:

Bra hanna