Veckans Blogg: Blomster och Bakverk
// Kategori: Veckans Blogg
 
Namn: Annelie Andersson
Ålder: 44
Sysselsättning: Operativ projektledare på reklambyrå
Bor: I villa i Åkersberga med man och två tonåringar
Intressen: Baka, trädgårdera, fota, laga mat, läsa 

 
Tjena hej Annelie. Vi tycker ju väldigt mycket om din blogg och tänkte att nu är det på tiden att du ska få svara på lite frågor så att flera personer kan upptäcka din härliga blogg. Berätta för läsarna: Vad hittar man på din blogg?
– Två av mina största intressen är trädgård och att baka, så namnet Blomster & Bakverk kändes självklart när det väl föll på plats, och det är väl det man hittar mest. Sedan en tid tillbaka har jag av hälsoskäl uteslutit både gluten, mjölk och periodvis socker så just nu blir det en hel del glutenfria bröd och bakverk men det blandas med traditionella recept och mat som jag tycker om. Sen blir det en hel del blommor i form av bilder från min trädgård och tips om olika växter. Egentligen skriver jag om det som inspirerar och intresserar mig, så det kan lika gärna vara utflyktsmål, boktips eller tankar kring att välja ekologiskt. Sen har jag en svaghet för kreativa utmaningar så det blir även en del moodboards och det jag kallar för blomsterpill.
 
Du har ju alltid massa härliga recept på din blogg, något recept du skulle rekommendera?

– Åh, det finns så mycket gott. Om du vill prova en godbit utan vitt socker kan jag tipsa om en raw bakelse, Hallon&Mandelbit. Alla som provar den tycker den är så god och framför allt blir de förvånade över att den inte innehåller något socker. Tycker du om att baka bröd, så tycker jag att du ska prova det glutenfria Bovete- och durrabrödet. Enkelt och gott.
Glutenfritt bröd på bovete och durra. Receptet hittar du här
 
Du verkar tänka mycket på att köpa ekologiska varor, varför är det viktigt?

– Vi bestämde oss tidigt för att köpa ekologiskt och/eller rättvisemärkt i den mån det är möjligt. Det gör gott på flera plan, både för hälsan, miljön och arbetarna. Det där har jag också skrivit ett par inlägg om då det finns några varor som man kan börja med för att göra ett aktivt val, inte minst med tanke på de höga halterna av bekämpningsmedel. Självfallet är det så att plånboken styr men ju större efterfrågan desto bättre utbud och pressade priser. Se bara på utvecklingen av eko-bananer. Många tänker på att äta lite mer vegetarisk mat.
 
Annelies smarriga vegosoppa gjord på butternutpumpa. Här hittar du receptet
 
Du har ju många fina vegorätter på din blogg, någon favvis?

– Ja, det har sannerligen blivit något av en vegetarisk boom och det är så oerhört inspirerande. Vill gärna införa mer vegetariskt på vår veckomeny men ibland är familjen lite svårflörtad. Ett sätt för mig att själv komma igång var att starta kategorin ’Veckans Vego’ och sätta lite press på mig själv. Allt man provlagar blir inte gott men en hel del blir fantastiskt och kan jag i min tur inspirera andra så är det så himla roligt. Ska jag välja en favorit får det nog bli soppan på butternutpumpa. Värmande så här års och med en fantastisk smak. Många har dessutom hört av sig efter att de lagat soppan och varit lika lyriska som jag. 
 
Moodboard från september, du hittar flera här
 
Vad är det bästa och sämsta med att blogga?

– I maj har jag bloggat i två år och det första som slog mig var den fantastiskt generösa och varma sfär jag hamnade i. Att få den där direkta feedbacken är så oerhört roligt, det både värmer och ger energi. För mig blev det som en ventil att börja blogga, att få utlopp för en kreativ sida hos mig som bara ville ut. Det började med instagram när jag helt plötsligt såg allt i min omgivning i bilder och så upptäckte jag ett behov av att få sätta ord till bilderna. Det var flera som peppade mig att starta bloggen och idag är jag väldigt glad för det. Det bästa är nog ändå när det kommer meddelanden som att jag förändrat en familjs frukostvanor, eller att någon inspirerats till hälsosammare val. Eller att få höra att det jag gör i ord och bild kan lysa upp någons deppiga dag. En annan sak är alla möten i riktiga livet som både blogg och instagram bjudit in till. Att följas åt i bloggosfären och sedan ses i olika sammanhang. De där mötena är oerhört inspirerande.
Det sämsta är väl att tiden inte räcker till. Önskar ofta att jag hade så mycket mer tid till framför allt bilderna. Men jag har bestämt mig för att inte ställa för höga krav på mig själv. Det är bättre att ett inlägg blir av än att jag ska invänta rätt ljus eller ha timtal över för att ta mina bilder. Den tiden finns tyvärr inte och ibland är det lite frustrerande. Man får fånga bilden när tillfället ges helt enkelt. Och bloggen ska inte ta för mycket tid från familjen.
 
Denna dösnygga sallad är inte bara en fröjd för ögat, utan även för munnen. Receptet hittar du här
 
Tre saker om dig som inte alla vet:

1. Är en hejare på att läsa och bokstavera ord baklänges. Ha, ha, konstig egenskap men på spelkvällarna kan det komma till användning.
2. Att min samling av kokböcker håller på att gå överstyr … blir så lätt lockad men i år är det dags för en utrensning!
3. Förutom att jag bloggar på min lediga tid så har jag också gjort något mer av mitt bakintresse, jag har startat ett litet hemmabageri och bakar på beställning och på det jag kallar mina ”bak-fredagar”. En liten hobbyverksamhet, och det är så roligt! 
Kommentarer (1)

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kommentarer

#1 Biggeros:

Den salladen ser väldigt god ut÷)